Verzend-en Retourbeleid

Klant wordt hierbij verzocht dit verzend- en retourbeleid zorgvuldig te lezen en door te nemen, aangezien dit beleid een geldige, effectieve en bindende overeenkomst tussen koper en verkoper vormt.

Artikel 1: Definities

  1. Duurzame Kleding Op Maat: Duurzame Kleding Op Maat, gevestigd te Keulsepoort 24, 5911 BZ Venlo, Nederland onder KvK nr. 84478365.
  2. Klant: degene met wie Duurzame Kleding Op Maat een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Duurzame Kleding Op Maat en klant samen.
  4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2: Toepasselijkheid verzend- en retourbeleid

  1. Dit verzend- en retourbeleid is van toepassing op alle werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Duurzame Kleding Op Maat.
  2. Partijen kunnen alleen afwijken van dit verzend- en retourbeleid als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
  3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden en/of verzend- en retourbeleid van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

Artikel 3: Gevolgen niet tijdig betalen

  1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Duurzame Kleding Op Maat gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Duurzame Kleding Op Maat.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Duurzame Kleding Op Maat zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Duurzame Kleding Op Maat op de klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Duurzame Kleding Op Maat, dan is hij nog steeds verplicht de volledige overeengekomen prijs aan Duurzame Kleding Op Maat te betalen.

Artikel 4: Recht van reclame

  1. Zodra de klant in verzuim is, is Duurzame Kleding Op Maat gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
  2. Duurzame Kleding Op Maat roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.
  3. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan Duurzame Kleding Op Maat, tenzij partijen hierover andere afspraken maken.
  4. De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.

Artikel 5: Herroepingsrecht

  1. Een consument kan een online aankoop gedurende een bedenktijd van 30 dagen zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat:
  • Het product niet is gebruikt
  • Het geen product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
  • Het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
  • Het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen (ondergoed, badkleding, enz.)
  • De verzegeling van het geleverde nog intact is, indien het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud (dvd’s, cd’s, etc.)
  • Het product geen reis, vervoersbewijs, cateringopdracht of vorm van vrijetijdsbesteding is
  • Het product geen los tijdschrift of losse krant is
  • Het geen (opdracht tot) spoedreparatie betreft
  • De consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
  1. De bedenktijd van 30 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan:
  • Op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
  • Zodra de consument het eerste product bij een abonnement heeft ontvangen
  • Zodra de consument een dienst voor het eerst heeft afgenomen
  • Zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
  1. De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar maken via info@duurzamekledingopmaat.nl, indien gewenst met behulp van het contactformulier dat via de website van Duurzame Kleding Op Maat, www.duurzamekledingopmaat.nl, kan worden ingevuld.
  2. De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan Duurzame Kleding Op Maat, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.

Artikel 6: Vergoeding van bezorgkosten

  1. Indien de consument tijdig van zijn herroepingsrecht gebruik heeft gemaakt en als gevolg daarvan tijdig de volledige bestelling aan Duurzame Kleding Op Maat heeft geretourneerd, dan zal Duurzame Kleding Op Maat eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig en volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
  2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Duurzame Kleding Op Maat voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.

Artikel 7: Vergoeding retourkosten

  1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling tijdig retourneert, dan komen de kosten voor het retourneren van de volledige bestelling voor rekening van de consument.

Artikel 8: Opschortingsrecht

  1. Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 9: Retentierecht 

  1. Duurzame Kleding Op Maat kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van Duurzame Kleding Op Maat heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan Duurzame Kleding Op Maat.
  3. Duurzame Kleding Op Maat is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht. 

Artikel 10: Verrekening

  1. Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Duurzame Kleding Op Maat te verrekenen met een vordering op Duurzame Kleding Op Maat.

Artikel 11: Eigendomsvoorbehoud

  1. Duurzame Kleding Op Maat blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van Duurzame Kleding Op Maat, met inbegrip van vorderingen over het tekortschieten in de nakoming van de overeenkomst.
  2. Tot die tijd kan Duurzame Kleding Op Maat zich te allen tijde beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
  4. Indien Duurzame Kleding Op Maat een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft Duurzame Kleding Op Maat het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.

Artikel 12: Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
  2. Levering vindt plaats bij Duurzame Kleding Op Maat, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
  3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.
  4. Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Duurzame Kleding Op Maat het recht om zijn verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.
  5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate levering niet aan Duurzame Kleding Op Maat kan tegenwerpen.

Artikel 13: Levertijd

  1. De door Duurzame Kleding Op Maat opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  2. De levertijd vangt aan op het moment dat de klant het (elektronische) bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een (elektronische bevestiging) heeft gekregen van Duurzame Kleding Op Maat.
  3. Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij Duurzame Kleding Op Maat niet binnen 14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken.

Artikel 14: Feitelijke levering

  1. De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan plaatsvinden.

Artikel 15: Levering en overgang van risico

  1. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering van een gekochte zaak gaat op de klant over op het moment waarop de zaak in de macht van de klant wordt gebracht. 

Artikel 16: Transportkosten

  1. Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken.

Artikel 17: Verpakking en verzending

  1. Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur dan wel bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan Duurzame Kleding Op Maat niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
  2. Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan Duurzame Kleding Op Maat, bij gebreke waarvan Duurzame Kleding Op Maat niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.

Artikel 18: Bewaring

  1. Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
  2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.

Artikel 19: Garantie

  1. De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
  2. De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
  3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.

Artikel 20: Ruilen

  1. Het ruilen van gekochte artikelen is alleen mogelijk indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:
  • Ruilen vindt plaats binnen 30 dagen na aankoop tegen overlegging van de originele factuur het product wordt teruggebracht in de originele verpakking dan wel met de nog aangehechte originele (prijs) kaartjes
  • Het product is nog niet gebruikt
  • Afgeprijsde artikelen, niet-houdbare artikelen zoals levensmiddelen, op maat gemaakte artikelen of speciaal voor de klant aangepaste artikelen kunnen niet worden geruild.

Artikel 21: Vrijwaring

  1. De klant vrijwaart Duurzame Kleding Op Maat tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Duurzame Kleding Op Maat geleverde producten en/of diensten.

Artikel 22: Klachten

  1. De klant dient een door Duurzame Kleding Op Maat geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Duurzame Kleding Op Maat daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 30 dagen na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
  3. Consumenten dienen Duurzame Kleding Op Maat uiterlijk binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
  4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Duurzame Kleding Op Maat in staat is hierop adequaat te reageren.
  5. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
  6. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Duurzame Kleding Op Maat gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 23: Ingebrekestelling

  1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Duurzame Kleding Op Maat. 
  2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Duurzame Kleding Op Maat ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt. 

Artikel 24: Hoofdelijke aansprakelijkheid klant

  1. Als Duurzame Kleding Op Maat een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Duurzame Kleding Op Maat verschuldigd zijn.

Artikel 25: Aansprakelijkheid Duurzame Kleding Op Maat

  1. Duurzame Kleding Op Maat is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Indien Duurzame Kleding Op Maat aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
  3. Duurzame Kleding Op Maat is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
  4. Indien Duurzame Kleding Op Maat aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting. 

Artikel 26: Vervaltermijn 

  1. Elk recht van de klant op schadevergoeding van Duurzame Kleding Op Maat vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW. 

Artikel 27: Recht op ontbinding 

  1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Duurzame Kleding Op Maat toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Duurzame Kleding Op Maat niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Duurzame Kleding Op Maat in verzuim is.
  3. Duurzame Kleding Op Maat heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Duurzame Kleding Op Maat kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.

Artikel 28: Overmacht

  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Duurzame Kleding Op Maat in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Duurzame Kleding Op Maat kan worden toegerekend in een van de wil van Duurzame Kleding Op Maat onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Duurzame Kleding Op Maat kan worden verlangd.
  2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook - doch niet uitsluitend - gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computer-virussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
  3. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Duurzame Kleding Op Maat 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Duurzame Kleding Op Maat er weer aan kan voldoen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
  5. Duurzame Kleding Op Maat is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet. 

Artikel 29: Wijziging van de overeenkomst

  1. Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.

Artikel 30: Wijziging leveringsvoorwaarden

  1. Duurzame Kleding Op Maat is gerechtigd deze leveringsvoorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
  3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Duurzame Kleding Op Maat zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Een consument is gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de leveringsvoorwaarden de overeenkomst op te zeggen.

Artikel 31: Overgang van rechten

  1. Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Duurzame Kleding Op Maat.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, lid 2 BW.

Artikel 32: Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid 

  1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze leveringsvoorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Duurzame Kleding Op Maat bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 33: Toepasselijk recht en bevoegde rechter 

  1. Op deze leveringsvoorwaarden en iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
  2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Duurzame Kleding Op Maat is gevestigd, is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Artikel 34: Contact

Voor vragen, productinformatie of meer informatie over het verzend- en retourbeleid, kunt u zich richten tot: Klantenservice, info@duurzamekledingopmaat.nl.

Artikel 35: Toepasselijkheid verzend- en retourbeleid

Dit verzend- en retourbeleid is van toepassing sinds 1 januari 2025 tot nader order.